16 de setembre del 2008

... i somriures


Doncs no, Llach no és un cantant trist. Almenys no si només mirem el nombre de cançons en que hi apareixen plors. Perquè en la mateixa proporció hi fa sortir també riures i somriures. O sigui, almenys en aquest sentit és equidistant: ara riuen, ara ploren. A diferència de les llàgrimes, però, quasi tots els somriures són humans. Només en un parell de casos no és així:

... i ella riu tendrament (la Lluna) compartint els secrets... ("Embruix de Lluna")
... somriu la nit mentre veu que avança... ("Una il·lusió")

Els infants, per sort, somriuen més que no pas ploren:

... que darrera el somrís d'un infant sempre hi ha l'esglai d'algú que ens deixa... ("Mai no sabré)
... que m'agrada el somrís d'un infant vora el mar... ("I si canto trist")
... que el riure net dels infants faci el seu repòs ben feliç!... ("Sol")

Llach en primera persona també riu, encara que sigui per ironia o sarcasme:

... això sí que em fa petar de riure... té la gràcia d'un somrís ben fet... ("La mula sàvia")
... i així em fas somriure, així em fas somriure, així em fas somriure, així... ("Véns")

També la Madame i qui cerca en Quítero:

... riu, riu, i res no diu... ("La Madame")
... i tu riuràs, tu somniaràs, seràs quasi com en Quítero ("En Quítero")

Però, sobretot, riuen o demana que riguin aquell o aquells als que es dirigeix en la cançó:

... però un somriure teu em faria un sant amb la feina acabada... ("Tinc un clavell per a tu")
... m'agrada el riure dels teus ulls... buscant recer en el teu somriure... ("I amb el somriure, la revolta")
... si en un racó del teu somriure em fas un lloc petit per mi... ("Vaig i vinc")
... tens un secret al somriure que és un ensurt pel somni plàcid dels omnipotents... ("Un no sé què")
... així ho canta el dibuix lluminós que hi ha en el teu somriure... ("Veritat i mentida")
... no em cal el cos et prenc sols el somriure... ("Al teatre")
... t'he vist com sempre a l'estació, somriure net, avui de nou... ("A l'estació")
... ni que només fos per riure junts la mort... ("Cant de l'enyor")

A "A cara o creu", però, l'alegria no se'n surt:

... vols somriure i tens un plor...

I també riuen terceres persones, protagonistes d'històries que ens explica:

... si trobessin el somriure, si el recel no els separés... ("Tomb d'atzars")
... i el riure clar dels que dins del cor... ("La Lira")

Llàgrimes i somriures. A vegades la diferència entre estar enfonsat i estar a dalt de tot. A vegades no, a vegades plorem d'alegria o riem per no plorar. En tot cas, expressió de sentiments humans, i sentiments que s'expressen en les cançons de Llach.